Sidor

torsdag 24 maj 2012

Jag undrar om det är dags att städa hemma?

Vilken fantastisk sommardag vi har haft! Jag slutade jobba vid 14:00 och trots min svåra huvudvärk som inte ville ge med sig känns det som om eftermiddagen varit jättelång och vi hunnit massor :)
Lyxigt nog var vi bjuden på middag hos Niklas mormor, trodde vi, men det visade sig att vi missförstått varandra så vi är välkomna imorgon istället :) Vi åkte då istället på MAX och tryckte en supergod GI-burgare!
Jag tog Amos och hundarna med mig ner till grusplanen här nedanför tågspåret för att träna lite i den ljuva sommarvärmen. Det gick jättebra - tills det kommer en hund rusande! En modell "kamphund" som det så fint heter, med ragg upp över öronen och svansen i en båge över ryggen och husse vrålandes efter sig. Dock stannade den och var väldigt osäkert nyfiken, men ju närmare husse kom desto mer mod fick den och hann nosa på Tia innan han hann suga tag i den. 
Killen var väldigt upprörd för så hade hon aldrig gjort förut och ville veta vad jag menade med "det är då det börjar" när han berättade att hon var runt året :) 
Tiken var precis som alla andra amstaff/pitbull korsningar; hysterisk glad och livlig! Det brukar oftast resultera i att de hoppar över många viktiga signaler eftersom de är så "gåpåiga". Jag såg att Oban inte alls gillade hennes framfusiga sätt, det är ju bara han som får vara störig och flamsig och när hon trängde sig förbi honom (utan att ens bry sig om hans superkorta mungipor och framåtfällda öron) mot vagnen small det! Men som vanligt så låter det mycket och är över på en halv sekund :) 
Dock är jag alltid på min vakt då det är kraftfulla raser som jag inte känner inblandade, jag har sett amstaffar slåss och det skulle inte vara ett hårstrå kvar av Oban om hon ville äta opp honom :) Det kan bli så fel bland hundar som är avlade på att tyda och använda yttepytte signaler och hundar som är avlade på att ha mer "tålamod", det brukar jag tänka på när det gäller Oban och Rock.
Men killen var jättetrevlig och ville lära sig. Dessutom hade han lärt henne massor av coola tricks! Stänga dörrar och spela död ;)


Amos busade lite med filten innan
jag fått med mig alla grejor vi skulle
ha med oss ner till planen för att träna
hundarna litegrann ...


Såhär härligt yrde det då!!
Najs!





Jag är nöjd med den lilla träningsstund vi fick iallafall!
Nu ska jag jobba hela långa helgen och hela veckan fram tills fredag :( Vad jag längtar tills min arbetssituation har ordnat sig, det tar så mycket onödig energi att behöva oroa sig för detta, jag har viktigare saker för mig!

4 kommentarer:

Toini sa...

Vad du var duktig som behöll ditt lugn! En jättekram till dig och hussen fick ett bra bemötande som han förhoppningsvis tar lärdom av. Jisses vad glad jag är att Oban och Tia har dig som matte!!

Anonym sa...

Påminner mig om då Grim blev påhoppad av Alaskan Malamoth kopplet i Noppikoski, det är då det gäller för oss att behålla lugnet. Bra gjort Gumman!
Kram på er alla och ses snart!
Offan!

lillsiss sa...

Å va läskigt, jag hade blivit hysterisk! Fast jag vet inte så mkt om signaler heller så osäkerheten ligger nog mkt i de...
Vilken fin pyjamas Amos hade! Tror bestämt Junie haft den ;)
Puss och kram på er alla fem! <3

Frida sa...

Så söta bilder!