Sidor

onsdag 28 december 2011

Strååålande jul ...

Tänk att det blev jul i år också. Det var inte alls längesedan jag var rund som en badboll och tvingades kissa i buskarna var sjätte minut på promenaden, nu sex månader senare har Amos firat sin första jul och blivit överöst med otroligt fina gåvor! Vår ljuvliga lilla unge.
Julafton och juldagen trängdes vi hemma hos mamma och pappa. Fjorton (eller sexton?) personer, tre hundar och en katt - inga problem!
Mamma for omkring som ett jehu som vanligt och såg till att alla hade något att knapra på, ändå hade hon tid att surra och pussa på sina barnbarn. Hon är liksom så varm och moderlig och helt enkelt världens bästa mamma. Lyllo oss som har henne!
Min moster såg till att man fick skratta gott, hon har en "skön stajl" som Baloo sa där vid tresnåret, dessutom är hon vacker som en dag. 
Konstapel Thomas -hennes karlslok- satt med en helnöjd Oban ihoprullad (ja,ni läste rätt!) i sitt knä halva julafton, dessutom kan han vara rätt skoj han också, men det är ju inte lätt att jämföras med min mosters fantastiska ex hela tiden, stackarn... ;) 
Pappa, kvadruttelmorfarn, var som vanligt barnbarnens (ja, barnens också) favorit hela julen! Han är också varm och trygg och han är en del av det som är hemma.
Min egen morfar, spelemannen, höll ett litet tal som fick alla runt bordet att toksvälja för att inte brista ut i gråt, alla lyckades inte (läs: jag såklart). 
Min mormor är den väna lilla damen som ibland säger något hysteriskt roligt och som man kan luta sig mot och insupa den svaga doften av permanentat hår. 
Mina syskon, svågrar och svägerskor, syskonbarn, kusiner och naturligtvis min egen lilla familj - mina älsklingar, de som gör livet så ljust och fint och vackert. Vilken jul vi haft!


"Grönen står så gran och grunn i stagan..."


Morfar, svåger Djimmie (hihi) & Amos.


Amos var otroligt kelsjuk och ville kramas
med kusin (min kusin) Jesper!


Mmm!





Vi hade inte mindre än TVÅ tomtar i år!
Och det var inte vilka tomtar som helst, en
av dem var en av de första som tog in kelpie
i Sverige... Sådana tomtar gillar vi!


"Hejrå!"
Skräckblandad förtjusning hos Junie.


Årets klapp blev utan tvekan den som Junie fick
av tomten eftersom hon skänkt alla sina nappar
till bebisar; ett dockhus!
Vi var nog allihopa lika uppspelta :)




Junie, mamma & mormor <3


"Det ska böjas i tid det som krokigt
ska bli"
, heter det ju :)


Vi gick lite wild'n'crazy i år och nobbade
ris á la maltan för saffranspannacotta!
MMMM, vad gott det var!


Kvadruttelmorfarn hjälper Karin med paketöppningen ...



Amos är fascinerad av julkulan ...


Karin i en hög av julklappar!
Hon fick massor av "råvaror" till sitt kök
som hon fick i födelsedagspresent i början
på december men hur festliga saker det
än finns så tycker jag synd om Kristin
& Magnus som kommer måste städa
upp alla dessa små jordgubbar, hamburgare
och fula glasstrutar i plast vareviga kväll ... :)


Min morfar Spelemannen filosoferar ...

På juldagsmorgon är det alltid frukost hos mormor & morfar, med rester
från julafton samt risgrynsgröt med gömd mandel (som alltid morfar eller
Niklas lyckas få... *mutter*). Den här bilden är tagen med Niklas mobil
efter frukosten då Junie slagit sig ner framför kylskåpet och hundarna
krupit upp i hennes knä för kel (och kanske en smakbit av något hoppas
väl Tia på...). Visst är den underbar!!

På annandagen firade vi lite till med Niklas sida av släkten! 
På dagen hade vi också turen att få rå om familjen Nilsson/Backlund en stund.


Hjärta!

2 kommentarer:

Ingela, Zeb, Indy sa...

Vilken fin jul ni haft!!

Anonym sa...

Nog såg jag en och annan blixt under kvällen men jag måste beundra dina bilder och ge dig beröm för att söka vinklar och att alltid ha kameran i beredskap. Min personliga favoritbild blir i alla fall den svart vita där Amos leende tittar fram bakom öl-glaset. Julen gick bara som vanligt alldeles för fort. Det är inte utan att jag redan börjar att fundera över nästa.
Ha en god fortsättning och vi "hörs å" Varma kramar Kvadruttelmorfarn!