Sidor

måndag 4 juli 2011

Labradåren...

Jag som tycker om att gapa på och bräka om det här med raser var ju bara tvungen att kolla showlabbe vs jaktlabbe nu när den rasen är i ropet i vår familj. Detta är bildresultaten jag fick upp...


...när jag sökte på "showlabrador" ...


... och "jaktlabrador"...

Lite orättvist blev det ju när det knappt finns en uppställningsbild på jaktlabben, men det har väl sina förklaringar; de ställs ju inte ut - magra skrällen som de är! :)
Om man bara söker på Labrador Retriever kom alla möjliga bilder upp, som dessa två exempel nedan: 

I mina ögon alldeles för kraftiga och tunga
hundar för att klara det arbete de är avlade för...

och

En labrador som ser ut att vara i jättefin form!

Så resultatet är kanske inte rättvist? Men nog måste labradorens form ha ändrats ganska märkvärt de "senaste" åren? Undrar hur det fungerar i labbevärlden och dess anhängare? Jag kommer alltid i framtiden välja "showkelpie" eftersom jag tycker de är mentalt stabilare än workingkelpien och dessutom mycket snyggare, är det samma sak i labbevärlden? Nu tycker jag att det skiljer sig med att "showkelpien" är världens bästa allroundhund då den är perfekt brukshund men ändå kan valla - dock kanske den inte kommer upp i samma nivå som WK:n?! Medan "showlabben" har tappat sin motor och dessutom inte kommer hålla fysiskt!
Sånt här kan man ju diskutera i all evinnerlighet och det bästa skulle vara med en "representant" från varje sida. Om man nu överhuvudtaget måste ha en sida, det gemensamma målet för alla uppfödare, hundägare och så vidare är ju att våra hundar ska få vara friska och leva lååånga lyckliga liv med oss! 

3 kommentarer:

Malin sa...

jag håller med du. Hundar som ser ut som tunnor kan inte vara bra avel. så det så.

lillsiss sa...

Visst är dom inte lika fin som jaktlabbar!?! Vi valde "rätt" sort... Sen finns det jaktlabbar som oxå är feta för att husse och matte inte kan se att den får alldeles för mkt mat! Väldigt vanligt problem för labradorer faktiskt ju... Längtar ihjäl mig! BARA sju dagar kvar imorgon!!!!!!

Unknown sa...

Jag har en "vanlig" Labrador, men hon är för liten (smal) för att ställas ut. Utställningslabradoren skall vara kraftig. Detta går ju dock emot vad veterinärer tycker. Jag är dock mycket glad för min labbe som är helt friröntgad och trotts sina 6 år fortfarande smal :)