Sidor

torsdag 10 mars 2011

Veckan går i rasande fart!

Igår fyllde Andreas 11 år och bjöd
på den här fina tårtan! :)
God så ini-vete var den också!!




Man blir ju alldeles inspirerad av att måla på jobbet så jag fortsatte hemma! Skötbordet, spjälsängen och en spegel är projekt... Sen ska jag även sätta upp "gardinerna" jag fyndade på Erikshjälpen i tisdags (ni ska få se:) ) 
Jag blev så nyförälskad i hemmet sedan det nya köksbordet kom på plats, det är helt enkelt underbart! Ni ska få se det också. När sportlovet är slut och det slutar ringa i öronen av kaoset på jobbet alltså...
Det är ju bara det att man vill att det ska gå så fort! Vardagsrummet ska göras om (eller tas tag i överhuvudtaget...?) och bli svart, vitt och grönt, men jag gruvar mig för att inhandla den dyra mattan... 
Jag funderar mycket kring "barnkammaren"/hobbyrummet också... Det kanske faller på plats när  skötbord och säng är klara?
Mitt i penseldragen kom jag på att det inte är så trevligt att sova i målarfärgslukt så jag fick avbryta och städa lite istället. Hundarna släpper så kopiöst med hår!! Jag fattar inte att inte Oban har fått kala fläckar, det är hemskt! Längtar verkligen tills det är över! 


Hundarna har fått sig en träningsstund inomhus. Först söka vittringspinne på fågel-fisk-ellermittemellan. Båda är grymt duktiga och dom älskar det! Den här gången var det en helt ny pinne som jag bara fingrat lite på då jag gömde den. De får två skick var och däremellan vänta, vilket Oban sköter bättre än Tia för tillfället - hon låter precis så olycklig som hon är! Dessvärre exploderar Oban istället med skall om han får ett frikommando... Tillbaka på ruta ett. Igen.
Den här gången tyckte jag att min "bestraffning" tog riktigt ordentligt: han fick lämna oss och inte vara med, dvs gå ner på nedervåningen och lägga sig där. Social bestraffning är verkligen underskattat och det enda som verkligen, verkligen fungerar om man gör det på rätt sätt. Alla vill ju vara med flocken och ha roligt så...
När han fick komma upp igen gick jag grundligt igenom fjärren och var noga med att han verkligen ska förstå kommandona, vilket jag tror han börjar koppla. Han har jävulskt långsam inlärning om man jämför med Tia, men när det sitter så sitter det ordentligt istället!
Han fick även träna på snurra, sitta vackert, slalom, fotförflyttningar, rulla och face och lydnadsmoment ur ettan. Jag håller på att tänka mig blå om ett nytt sätt att träna in apporteringen på gossen! Dum som jag var så hetsade jag ju honom på den (det enda som funkade på Tia) så han blir skitstressad och ljudar så fort det kommer fram! *morr* Ska bli spännande att höra vad Frida Binette har att säga om den saken! Åh, vad jag längtar till den helgen!
Jag är väldigt sugen på att tävla också men jag vill nog ha lite mer säkerhet i momenten och framförallt vår relation innan jag vågar... :)


Tia fick öva på treans fjärr (även om jag ska starta henne en gång till i tvåan och förhoppningsvis ta ett LP) och reste sig helt perfekt från läggande till stående utan att flytta en fot! Det är inte jordens lättaste utmaning att få en sådan lättfotad (haha) hund att fatta den övningen kan jag säga! När en annan hund tänker ett har Tia och hennes syskon tänkt till tio och snart femton. 
Jag är alltså mer än nöjd med vårt träningspass, även om det utfördes hemma och inte med de andra tjejerna på klubben, men jag är ohjälpligt fast här då N har bilen :(


Nej, nu får jag nog ge upp för idag om jag ska orka opp och gå långpromenad med Malin & Tuva imorgonbitti - då det naturligtvis har slutat snöa och dessutom smält bort igen. 
Tänk att det redan är fredag! :D Jag klagar verkligen inte, den här helgen är jag ledig och den ska tillbringas i Viksjö! Dagarna går rasande fort när man har roligt, för det har man med så mycket goa vänner och djur omkring sig <3 Om knappa två veckor ska min vän i söder klämma ut sin unge också. Va? Hon var ju nyss här och visade upp sig alldeles vältränad och smärt... 

3 kommentarer:

Malin sa...

gud vad duktig Oban är ändå för att vara så ung. Och jag är så impad över dina hundars tränigsiver! Lovely. Jag blir inspirerad av er =)

Ingela, Zeb, Indy sa...

Kul att träningen går bra! Och alla renoveringsprojekt! =)

Maijsan sa...

Vore roligt att träffas något nån dag framöver :)