Sidor

lördag 26 februari 2011

Summa summarum av lördagen den tjugosjätte februari ...

Utställningsmässigt har den här dagen varit fantastisk för Aussie Action's Kennel! Om jag inte missminner mig har fyra av sju deltagande hundar tilldelats Ck och med placeringarna BIR, 2:a bästa hanne, 2:a bästa tik och 3:e bästa tik. Dessutom är dessa fyra hundar juniorer och slog en hel drös med vuxna hundar :)


För dummies (hihi):
CK = Certifikatkvalité, ges till hundar som domaren anser är av tillräckligt bra kvalité för att få tävla om certet (Cert = Certifikat, inom de flesta raser så krävs det 3 cert för att bli svensk utställningschampion.)


Aussie Action's Red Opal (Gismo) knep förstaplatsen och blev dessutom Bäst i Ras! Aussie Action's Oban kom på andraplats ;) På tredjeplats kom en annan junior från en annan kennel och sedan därefter kom det två vuxna hundar. Bäst i Motsatt Kön (alltså tiken på första plats, man bedömer ju hanhundar och tikar för sig och slår sen ut "ettorna" mot varandra) kom en gammal Cukidstös och sedan två Aussie Action's hundar till: Julia och Oya. Inte illa pinkat av Kicki & Björn att producera sådana hundar!


Detta är Obans kritik:


Excellent!
Tilltalande juniorhanne med maskulint huvud.
Uttryck, tänder och bett utan anmärkning.
Vackra ögon!
Välkroppad med bra förbröst.
Bra propotioner, välvinklad.
Prima ben och tassar.
Rör sig med bra balans men kunde ha mer balans   (??)
Öppen och trevlig!


Jag är skitstolt över vår lilla krigare faktiskt! Han sköter sig så jäkla bra i ringen, har ett fantastiskt steg och tappar aldrig kroppen och går ner sig. Nej, han står där och bröstar sig och kråmar sig lite då domaren kallar på uppmärksamhet men har full fokus på köttbullen. 

Matten är precis så trött som
Tia demonstrerar...
Zzz...


Jag och Tia hoppade vår tävlingsinsats. Jag bestämde mig redan imorse då jag fortfarande inte hade all rekvisita, men jag insåg ju under tävlingen att jag aldrig hade hunnit med att förbereda mig och allt som hör till ändå! Det gick otroligt smidigt och vi klarade oss utan större fadäser :)
Domare och tävlanden verkar nöjda iallafall och det är ju huvudsaken. Jag hade hoppats på mer publik men man kan inte få allt. Jag blev själaglad att min älskade valde att "svänga förbi och kolla lite" under utställningen, sånt gör en allt lite extra kär. 
Imorgon börjar lydnadstävlingarna tidigt så jag ska med gott samvete slänga mig i soffan och vila kropp och knopp! Hundarna snarkar ljudligt och mannen i huset är på galej med grabbarna, disken är undanröjd och väskan packad för morgondagen. Vad väntar jag på? :)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis! Kul att det gick så bra för alla Aussie Actions hundarna!

Malin sa...

Grattis igen och tack för en toppenhelg=)

Anonym sa...

Grattis Gumman! Du är väl värd, och vilken tur att du till sist insåg din begränsning och uteslöt tävlandet du hade nog fullt upp ändå.
Tyvärr så fick jag åka på en nödslakt och sen blev både tiden och orken väl knapp. Annars var ett besök till arenan planerat, men det liksom körde ihop sig. Mor lagade som vanligt mat mest hela dagen som vi sen avnjöt med Morfars och Marianne och Thomas och Jesper och båda halvorna av Jon & Paulina. Kvällen före hade jag skottat fram utomhus grillen och vi kolgrillade entrecôte för första gången i år. Detta med mysfatorhöjande st.öl & en punsch ur holken. Anders (Janne Vängman) Sundström kom på kort besök och fick ta del av dryckjomet. Han tittade ut över sjön och njöt av såväl utsikten som doft och dryck och uttryckte, "är inte detta livskvalitet så vet inte jag vad som skall vara det." Jag kunde bara intyga och hålla med. Vi saknade er här.
Ha en bra vecka och tänk på dig och parasiten. Lev väl och sköt om!
Dubbelmorfarn med option på trippel!