Sidor

lördag 8 januari 2011

I brist på annat ...

Fotot kommer från nätet nånstans ...


HERREGUD! 
Jag har då aldrig varit med om maken så dåligt det är med uppdatering nuförtiden, skämmes! Och inte har kameran fått vara med överhuvudtaget, men det är ju så förbaskat grått och mörkt och tråkigt hela tiden så man tappar lix lusten.
Jag borde plocka fram den i detta nu och föreviga Tia som ligger i sin bädd och snarkar som ett dussin karlar, med läppen hängandes över kanten och flimrande ögonvitor. Det gör en gott iallafall och höra dem sova så djupt! Vi har haft en fullspäckad kväll med långpromenad i snöyran med Linnea och hennes flock. De har fått träna lite trix i vår iver att brainstorma hur man tränar fram olika moment bäst, som att halta och skaka på sig. Riktigt flitiga har vi varit och både jag och Linnea har ganska klara bilder av hur våra program ska se ut! Jag känner mig riktigt taggad och det ska bli så roligt att få träna kvalité till en tävling för en gångs skull! :D
Jag skulle så gärna vilja starta med Oban i februari också, men just nu ligger fokus så hårt på LUGN att det nästan inte går att komma någonstans i träningen överhuvudtaget. Jag vet att somliga inte tycker att det jag kallar "problem" är ett problem överhuvudtaget, men det är ju olika för alla. Jag har några saker som jag vill ska fungera till hundra procent och när jag tänker efter är det saker jag kallar vardagslydnad :) Om jag inte ens klarar en lydnadsetta är det skit det samma, huvudsaken jag har en hund som jag kan ha med till mina vänner och familj utan att de eller jag känner oro/avsky för hela situationen (typ skäller stup i kvarten, pinkar inne, river ner grejor, hetsar/kan ej koppla av...) 
Just nu har jag en kelpiepojke som beter sig som en hetsschäfer på grund av mina förvirrande krav så nu kör jag The Toini-väg: KONSEKVENS och en tumme i ögat hela tiden ;)
En av de saker jag är jääävligt stolt över då det gäller Oban Broberg är att han pinkar högst två gånger på en promenad! Jag bestämde mig redan innan Tia kom att mina hundar aldrig skulle få ovanan (ja, det är en ovana anser jag) att markera och ingen av dem gör det, än iallafall. Man vet ju aldrig om svartingen tänker börja men isåfall är jag där med onda ögat! Kanske är han lite för ung ännu men han har ju varit så tidig med allt annat och jag vet redan flera stycken pissnissar -både tikar och hannar- i hans ålder. Och kom faan inte med "hundar gör så" för det är hat-kommentaren den här veckan tror jag! (Va? Vaddå hormonstinn?) I mina ögon är det en dålig bortförklaring att säga så. Säg hellre "nä, fan jag skiter i om hunden skäller i rastgården hela dagen, det stör mig inte" eller "men han får väl pinka så mycket han vill så länge det inte är på folk" eller what ever... 


För övrigt så hinner jag inte med mig själv, att närvara liksom.
Jag fick ett sådant underbart sms från en väninna som också är i ett välsignat tillstånd där det stod: "Fyfaan, jag är så jävla gravid-blåst! Jag blir tokig på mig själv, folk måste ju tro att jag är trög i huvudet!"
Jag skrattade så jag trodde jag skulle kissa på mig, precis så känner jag mig också! KORKAD. Jag har dessutom glömt att bilen skulle vara på Bilprovningen i fredags och att jag har en tandläkartid ... Och sånt händer inte mig annars. Ventilerade detta med en arbetskamrat som har en dotter på sex år och hon skrattade minsann igenkännande. För jag trodde i min enfald att det var sådana där puttenuttmammor som blev så disträ - ni vet såna som går och fantiserar om sin bejbi hela dagarna. Men tydligen så är det faktiskt hormoner som gör det (också). Så det spelar ingen roll hur mycket jag anstränger mig - jag har en korkadstämpel i pannan. Tjock och blåst - precis vad Niklas alltid önskat sig. 
Jag får därför ha en backup nu, en detaljerad todolista. Där trängs sådana saker som SVARA PÅ SMS! Jag jobbar alltså på det, alla ni som väntar ;) 
Arbetsnamnet på den lille under bulan är Parasiten, gölligt va?


Nej, men se klockan är halv tolv! Jag ska alltså upp och jobba om få seeee ...  sex timmar. 
G'NATT!

5 kommentarer:

Jessica , pudel & aussie sa...

Du har så rätt när det gäller att hundar inte ska få pinka överallt, finns ingen mening till det! Näe, max två gånger på en prommis, och aldrig bara för att en annan hund pinkat där. Och i mitt hus får dom inte slicka på allt och alla heller, vilket många tycker är okej när dom gör..

Niklas sa...

Jepp, du är precis så som jag vill ha dig! =) Puss

Anonym sa...

Det blev omedelbart en smärre diskussion mellan Mor och Mig om "pissandet." Enligt mitt sätt att se, får man inte ge sig in på alla "naturliga" beteenden och med dominans ta bort dem. Vi ska minnas att hundarna dock härstammar från vargen och detta är för dom ett naturligt beteende. Skillnaden är endast att de promenerar inte 1.km efter en och samma väg som alla andra både honor och hanar i distriktet. Helt klart skall man med bestämdhet låta hunden veta var det INTE är tillåtet att pissa, men tänk om nån bestämde över dig att vid det här tillfället får du göra bara ett toalett besök. Det kanske går bra ännu, men vänta du! Med detta vill jag ha sagt att, visst dom behöver inte pissa överallt och varje gång men de måste få ske efter behov och tid, annars är du fel ute. Skällande skall beivras, men med urskillning då detta också är ett naturligt beteende. En trygg hund skäller aldrig så ofta som en otrygg och stressad. Jag tillåter aldrig en hund upp i möbler eller sängen men för den skull måste ju den som vill ha sin hund där få ha som den vill. En sak som dock är säker är att en väluppfostrad hund alla kategorier blir alltid mer omtyckt än en ouppfostrad, olydig av oss alla och envar.
Älskar er, Dig och Niklas och Hundarna!

Anonym sa...

Oj, han glömde lilla Parasiten! Vi älskar Parasiten också, såklart!
Tack för sms:et, har väntat hela kvällen och natten på det!
Nä, skoja...:) det är lugnt!
Ses nåt i veckan, hoppas jag. Måste kolla hur stor bulan har blivit, det går ju så fort, vet jag.
Kram från mammis

Helène sa...

Du är inte korkad, du är förtjusande tankspridd, min älskade sötnos :)
Love you and your little parasite, both off them.Just kidding Nikke :D