Sidor

måndag 22 november 2010

Kräkas!

Idag youtubade jag på hundtrix/freestylemoment (alldeles för helvetiskt kallt ute för långpromenad) och klädde köksgolvet med gamla mattor för att trötta ut de små kelpiehjärnorna. Nu är det såhär att googlar man freestyle får man upp fotbollsskit eller filmer från HUNDXXXX (som jag redan set 93875609+0965+ gånger), så jag tänkte jag googlar trix istället. Bara för att få lite inspiration liksom...
Då hittade jag några filmer av Fredrik Steen -ni vet, Sveriges Hundcoachen - och det var ju himla intressant att kolla på och motför många andra här i Norrland så tycker jag han verkar rätt bra jag. Tills jag fortsatte surfa på hans namn och kom in på hans kennel och såg vilka slags hundar han har som avelsmaterial 2009/2010...


Fy faaaan!
Varför måste hunden se ut sådär?! 
Fredrik Steen sjönk som en sten (höhö) i mina ögon då jag bläddrade bild för bild och ser att den ene är värre än den andre. USCH!

Hittade den här bilden på nätet,
tror den är från 2009 eller 2010.
Och från USA naturligtvis...

Vad är det för fel på den här hunden?!
Jo, den ser frisk och sund ut...
VARFÖR kan vi bara inte hålla oss till friska och sunda hundar som kan röra sig fritt och utan problem, ha ögonlock som fungerar som det är tänkt och inte skaver hål på hornhinnan, NORMALA vinklar, leder som är perfekt belastade och varför får hundar inte andas ordentligt?! Gaaaah!
Jag är verkligen ingen förespråkare av blandrasavel och tycker det borde vara rejäla böter på de som sitter hemma i förorten eller på vischan och låter Kleti (med patellaluxation) para sig med Pleti (som är bärare av EP) för att de är ju gud så gulliga och har sååå himla bra temperament (enligt vilket MH?)! 
Men extremavel slår blandrasavel alla gånger om, det gör mig riktigt illamående! Googla på extremavel+bilder så har ni djurplågeri precis framför näsan. Och där finns ju många av dagens finfina sällskapsraser...

Chow Chow

Basset

Neapol. mastiff

Nä, tacka vet jag sunda hundar! Och enligt min mening är det ju dem som liknar vargen mest... Jag menar såklart inte att man ska eliminera raserna som inte gör det, men jag tycker att man som valpköpare ska tänka mer på än att hunden ska passa ens aktivitetsbehov! Har den benägenhet att få våtexem om den dricker för slafsigt ur skålen, eller tarmvred om den råkar få i sig jord, eller kollapsar om man låter den gå mer än fem meter som valp, eller om den dör av ålderdom vid sex års ålder... Nä, det kan man väl ändå välja bort?!

8 kommentarer:

Famse sa...

Heja heja heja!!!

Anonym sa...

Herregud, vilka hemska schäfrar! Håller med dej, ja! Tack för ordet./Moster

Anonym sa...

Tragiskt när en känd hundmänniska står för nåt liknande, påverkar ju åt helt fel håll. Tur att den sortens avel håller på att minska i Sverige iaf... // Jenny

Anonym sa...

ja det är så jäkla tokigt att vi människor avlar fram hundar som har massa fel. så jag håller med dig!/ Meit

Ingela, Zeb, Indy sa...

Usch vad trist det är med sönderavlade hundar! Låt hundar vara friska och sunda!! Och hu vilken stackars hemsk schäfer!!!

Krutrut-Lisa sa...

Det är tragiskt med hundaveln. Ledsamt att se att folk avlar hejvilt utan att se konsekvenserna som det tillför raserna.Men trots alla tokigheter finns det mycket gott i de seriösa uppfödares planer, även i de raser du presenterat här. I min ras, som säkert i dina ögon är osund, så finns en hel del att klaga på. En dogue t ex har ingen hög snittålder, men så är det ofta med stora raser överlag. Det gör de hos de flesta raser som är modifierade av människan. Trots att jag vet det har jag valt en ras som denna, men med god kunskap innan jag gav mig in i rasens lotteri. Jag skräms nog allra mest över hur folk väljer hundras, hur lite pålästa de är & hur lättvindligt man tar på hundägarskap & rasval... "Cool hund, en sån ska jag ha! Jag tar två!".
För min egen del hade nog få vargliknade hundar passat mig, både till sätt & utseende. Men jag slår gärna ett slag för att avla friskare, sundare & mindre extremt.

Kram LISA

Evelyn sa...

Jag har läst om/sett mycket extremavel på nätet (av någon anledning har jag funnit det "intressant" eller vad man ska säga) och kan tipsa om följande för den som liksom jag vill veta lite mer:

Filmen "Pedigree Dogs Exposed" som tar upp "utställningsaveln" i England:
Del 1 (fortsättningarna finns i listan till höger):
http://www.youtube.com/watch?v=wbvv0vBf7t8

Intressant forumtråd kring ämnet från zoonen.com:
http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=2106969

..och från flashback:
https://www.flashback.org/t1329992
Lite bilder på raser "då" och nu:
http://inseparabileforum.com/forum/pop_printer_friendly.asp?TOPIC_ID=12840


Det finns också många fler exempel om man googlar och söker lite på olika forum. Det finns många riktiga skräck-exempel och man blir riktigt förfärad och ledsen över mycket man ser och läser..
Dock så verkar inte schäftarna i Sverige vara så "illa ute" ändå, de ser ofta lägre ut än vad de är tack vara hur man ställer upp dem för bild, många "uppställda" schäfrar som ser låga ut på bild, är faktiskt ganska raka i verkligheten :) I USA och England har man så vitt jag förstått det ivf mer och större problem hos rasen än i Sverige..
Fredricks hund på bilden ser dock ut att ha lite väl mycket "räkrygg".. Men vad jag vet så används väl hans hundar framgångsrikt i både skydds, bruks och lydnad, och det skulle ju inte funka om dom var riktigt fysiskt "dåliga", känns det som.. Vet inte riktigt vad man ska tro!

Blir ivf glad när jag hör om människor som kämpar för att "rädda" raser och "återställa" dem! Här om dagen var det t.ex. in en kund i butiken som köpt hem en Fransk bulldog från en uppfödare som arbetade med att få ner huvudstorleken på dem, så att man i framtiden ska komma ifrån problemen med kejsarsnitt på hundarna - sådan gör mig lycklig!! :)

sabine sa...

Helt rätt skrivet, aveln är sjuk idag men känns ändå som folk börjat få upp ögonen för problemen vilket är bra, känns som vissa människor hela tiden vill ha mera av något, mera extremt (se bara på människoidealen som funnits). En frisk hund är det viktigaste som har en sund konstuktion som gör att den kan göra vad den vill utan få besvär utav den! Tur att fler och fler uppfödare/domare verkar uppmärksamma problemen i sin ras