Sidor

tisdag 31 augusti 2010

Min hund pinkade på hindret!

Jag glömde ju skriva om varför vi nollade momentet "fritt hopp över hinder" i lördags! :)
För oinvigda ska momentet utföras såhär korrekt: Hunden sitter fot och ska på röstkommando hoppa över hindret, sätta sig vänd mot föraren på andra sidan och sedan på röstkommando hoppa tillbaka och sätta sig fot igen.
Tia kan det här momentet hyfsat men nu gjorde hon en alldeles för vid sväng till höger efter uthoppet och hamnade väldigt snett till hindret och det försvårar tillbakahoppet väääldigt mycket. Men det är ju inget att göra än ge kommando och hoppas att hon hoppar tillbaka. Det gjorde hon då INTE utan tänkte springa förbi det, men hon blev brydd och stannade precis bredvid hindret på tillbakavägen som om hon insåg att något blivit fel... Hon tittade undrande på mig för vidare instruktioner men då jag var tyst tog hon saken i egna tassar och försökte behaga sin matte ändå! Genom att "pinka" på hindret! :D
Detta är ett festligt (i andra sammanhang iallafall) trix och kommandot är "Kan du visa hur pojkarna gör"?
Mina träningskompisar på läktaren började skratta, men de som inte förstod att det var ett inlärt moment trodde verkligen att hon hade pinkat och det fälldes tydligen en del beska kommentarer. Domaren gav oss naturligtvis noll i betyg men han hade åtminstone förstått att hon inte hade kissat utan bara trott att hon strulat, däremot höll han en liten förklaring att tikar visst kan lyfta på benet när om kissar. Jo tack jag vet det, men då brukar de oftast sitta ner också. Jag tyckte iallafall att jag hade en otroligt charmig hund och skrattade gott! De som tydligen inte tycker att man kan kombinera freestyle och tävlingslydnad behöver inte göra det, men mitt liv blir bra mycket roligare och jag tänker inte sluta med något av det! Mitt hjärta smälte iallafall och det är ju inte direkt olydnad, hon är ju tränad att tänka själv, allt var mattes fel som vanligt :)




3 kommentarer:

Ingela, Zeb, Indy sa...

Åh sötaste lilla Tia! Vilken kreativ lösning! =)

Anonym sa...

Hihi! Hon var ju inte rådlös!! / Kram moster

Anonym sa...

Jo, löfte på bene de kan na no. Men gå ut å hemte tiningen dä dûg'a inte tell, å va skû man då mä en hunn.
Ärligt talat tytje ja de va föbannat bra gjort, hon ha ju kunna skete i alltihopa å.
Ha'ä å vi hörs na tå!
Pissnödi Morfarn!