Sidor

torsdag 8 juli 2010

Min egna slags söndag...

Vilken produktiv dag jag haft idag! Mamma och pappa har varit här och vi har hunnit med en himla massa, bland annat en underbart god lunch och klippning av hela gräsmattan!
Sen kom minsann min älskade moster och hennes familj (utom Johanna som är i ITALIEN på konfirmationsresa, lyxigt va?) och fikade jordgubbstårta och kollade in stugan.
Imorgon jobbar jag eftermiddag och som alla fredagar på Draken innebär det en massa förberedning inför helgens anstormning. Det är ingen långtråkig dag alltså utan varenda minut är upptagen :) Jag hoppas på MÅNGA hysteriska, sockerstinna och vildögda ungar i helgen!



Nu ska jag måla askkoppen i underbara pastelliga färger innan den får ta plats ute på altanen bland de pastelliga stolarna (som jag inte hittat än) och resten av alla färger vi ska ha där ute!
Jag ska även börja på tavla... får se hur pass det går med det, längesedan jag greppade en pensel nu. Känns som jag är tillbaka på använda-bakplåtspapper-och-rita-av-stadiet :)



Det känns som om jag målat om varenda pryl och pinal här hemma! Men är man inte miljonärska så får man ju använda sig av det man har redan och den här Leksviksmöbeln från IKEA funkar ju alldeles utmärkt som vit också! Och har man inte råd att köpa ranunklar hos blomsterhandlarna så får man plocka prästkragar från gården. Fungerar minst lika bra tycker jag! :)
Dock fattades det fortfarande ganska mycket möbler här hemma, men eftersom vi ska bo här... typ resten av vårt liv - så har vi ju tid på oss. Jag gillar serien Hemnes från IKEA, de möblerna passar liksom in i stilen i det här huset.


Jag köpte även sex liter svenska jordgubbar för hundra kronor idag. Vilket kap! Nu slipper man laga en massa besvärlig mat och kan äta det till frukost, lunch och middag istället! :D
Men lunchen idag - ååååh, vilken lyx! Rökt sik, romsås och färskpotatis, GOTT!


Pappa, mamma & Niklas under lunchen.
Man får ju ont i ögonen av att kolla
på Niklas, särskilt om man jämför med
pappa som skulle kunna tas för afrikan
om det inte vore för hans silvriga hår :)
Lägg märke till Tias maniska stirrande
på kampleksaken...
Mitt lilla hysteriska pucko.

Ja, så jobbar jag ju helg då som sagt. Nu har Niklas jour så bilen måste befinna sig i hans närhet hela tiden - alltså måste jag träna lydnad här på gården de närmsta dagarna. Det är ju, få seeeee... SJU ynka dagar till tävling. Mohahahaha! Ja, och det får ju gå som det går.

Platsliggning med dold förare är jag inte orolig för, om det inte är så att hon lägger sig på sidan eller så då...

På fria följet kommer hon vara för långt fram och ändra ställning i sättandet hela tiden, men någon poäng kan vi väl skrapa ihop åtminstone...

Inkallande med ställande - haha! Ja, hon kan stanna skitsnyggt eller mesa på. Får försöka övertyga henne om att bollen visst ligger där bakom...

Hmm... vad är nästa moment nu då...?

Ställande under gång? Ja, antingen tia eller en nolla om det blir ett missförstånd...

Apporteringen gör hon ibland så himla fint! Men den är också ganska osäker, hon kan lika gärna tugga och dra en lov eller helt sonika släppa den.

I fjärrdirigeringen har hon pangibacken-lägganden men sättandena är det värre med. Fick tips av Kicki att "lyfta" hunden med handen och det tror jag kommer hjälpa mycket...

Rutan kan gå precis huuur som helst! Jag törs inte ens tänka på det...

Hopp sitt hopp kommer definitivt skita sig om inte det mirakulöst löser sig den här veckan :)

Konstigt nog har jag ingen ångest (än så länge), det finns så mycket roligt att göra nu på sommaren att träningen hamnar på latsidan och då är det svårt att vara bäst på tävling. Tiden kommer då jag kommer satsa på elit också... Men inte den här sommaren, nu njuter jag av att bara ha en så fin liten flock.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är Läggande under gång i tvåan, inte ställande... det är ställande under inkallning istället... så du tränar på rätt moment, menar jag...

För att få snabbare sättanden under fjärren måste du öka hundens aktivitetsnivå och förväntning. Sitt från ligg är det svåra skiftet men om du ökar Tias aktivitet genom t ex belöna med kastad boll över hennes huvud när hon sätter sig snabbt eller lägger bollen bakom henne. Visa först vad du har för kul grej! Använd godis när du tränar på nära håll och leksak när du utökar avståndet för att öka aktivitetsnivån och tänk på ditt tonläge när du säger "sitt".

Apporteringen: träna håll-fast-övningar! Utsätt hunden för olika störningar - belöningen synlig men släpper hon apporten så stjäl du belöningen snabbt som tusan. Jag garanterar att hunden gör rätt på andra försöket!

Fria följet: träna enbart på vänstersvängar om hunden går för långt fram. Tänk på var du riktar din blick så du inte "drar fram" henne ("ostbågesyndromet"). Sakta ner dina rörelser något innan sättanden i halten och bestäm dig från början hur du ska röra dig vid halterna. Tia är så signalkänslig att hon byter sittställning om du byter rörelsemönster.

Vi ska hålla tummar och tassar för er! Så får ni hålla tummarna för mig och Nessi när vi debuterar snart... Och JA! Jag känner igen Tias maniska blick på leksaken under bordet! Så gör Lovikka också!

Kram!

Anonym sa...

Tack för igår! Mysig dag med "barna". Förresten, det var rökt röding t.o.m, ännu lyxigare!
Ses igen snart.
Kram från mammis och pappi

Anonym sa...

Strunta i askkoppen och måla en "Rökning förbjuden"-skylt istället! ;)

Kristin

Anonym sa...

Å påstå att rökt FJÄLLRÖDING ä rökt sik ä sûm å påstå att kyckling ä Tjäder. Ja hûll å vä a'Kristin, mål på en döskalle å en fabriksskorsten. En kompis fru dog i lungcanser bära förre månan. Herre Gu va onödit, ja hoppas hon si nu hur han li.
Ja tytje å att du gûrme för mytje mä hunna, kan dûm sitte, ligge, stanne, hålle käften, skälle, gå fot (utan koppel), å i viss mån smyge på kommando då tytje ja dä ä bra. Naturligtvis skû dom komma ögonblickligen på inkallningskommando, dä ä grundskola. Ja ser fram mot nästa träff, å då skû ja ha vä mäg röjsåga å slyklinga. Fo si ûm vi kan dra opp nan mört å röke ti dess.
Ha'ä gûtt å sköt om I å hunna.
Ja tytje om n'Oban i alla fall ja!
Dubbelmorfarn!