Sidor

lördag 20 februari 2010

Kursdag, del 1. OBS! Hundigt! :)



Det bästa som finns är att plocka ur minneskortet ur kameran och sen komma hem och inse att kortläsaren ligger kvar i väskan... *morr*
I och för sig inget konstigt så trött som jag är nu! Efter att ha jobbat och hastat hela veckan kände jag mig inte alltför taggad att gå på kurs imorse då huvud och nacke strejkade rejält. Men piller hit och dit och Tia var laddad till tusen och har jobbat stenhårt hela dagen. Jag säger bara det - kelpie! Vi har provat på det mesta idag; bakdelskontroll, backande, jobba på avstånd, turn och kullerbytta.
Bakdelskontrollen övades genom att ställa upp bakbenen på en pall i lämplig höjd och kunna gå runt med frambenen. Detta har jag ju tränat i timtal hemma, först på bok, sen på flärre bokar och sist på en större IKEA-korg (jag säger ju det, IKEA är bäst!). Eftersom Tia är rätt bakskygg och inte alls hajar att hon har två ben till därbak så är det en jättebra övning! Nu ska jag bara få henne att gå upp på väggen vilket verkar vara ett jättesteg från att stå på hela nationalencyklopedin?
Backandet skulle vi träna på genom att placera ut två långa grindar och belöna hunden då den backat hela vägen ut. Detta moment lärde Linnéa mig att lära in med boll och det har fungerat jättebra! Vi bestämde oss för att gå mot strömmen och inte komplicera det ytterligare vilket Frida Binette - vår instruktör då- inte alls hade något emot. Vi fick visa upp vårat backande och efter ett tag med lite febril tankeverksamhet från Tias sida så backade hon snabbt, rakt och långt. Behöver jag säga att jag var sprickfärdig av stolthet?
Turn då - att gå samtidigt åt sidan med Tias bakdel mot mig. Det har vi tränat i smyg på hemma och nu går hon riktigt, riktigt bra! Hon håller position och drar inte iväg utan balanserar upp perfekt om jag stannar eller går på. Nu gäller det att bygga på det här momentet att hon ska gå runt mig i en cirkel i turn. Jag gillar sådana utmaningar som jag kan träna hemma i vardagsrummet eller på jobbets parkering! :)
Okej, och så kullerbytta. Det kommer ta låååång tid. Men det ska gå. Det känns också som en ypperlig övning för att få henne att lita på mig fast det innehåller kroppslig beröring och att hållas fast är ju skitäckligt! Nu ska ni minsann inte tro att jag är en sådan som släpper en hund för att den skriker, då skulle jag aldrig kunnat visa mig bland folk. Kelpien är otroligt manipulativ, smart och beräknelig så drar du åt dig händerna när den skriker så är du grundlurad för all framtid. Ramlar en kelpie nerför ett stup och bryter alla revben kommer den inte säga ett knyst - tar du den däremot i nackskinnet låter det som om du bränner en katt levande.
Men detta handlar om inlärning så då tar vi det piano. Varför säger man så förresten? Det är ett fruktansvärt knepigt uttryck.

Jag är i alla fall grymt nöjd med kursdagen, både över mig själv som förare och vår knasiga och helt ljuvliga hund! Hon jobbar som ett lokomotiv hela tiden och jag kunde aldrig önska mig något bättre i en träningskamrat. Däremellan tjusas hon med andra hundar, aldrig något gruff eller sura miner. Ja, eller så stjäl hon godis från bordet. (Vafalls? Släpphänt har hon blivit matten.)

Imorgon ska vi inrikta oss på programbygge och rörelser som passar till våra låtval. Jag har ju valt Lollipop med Mika eftersom den är fartig och flamsig vilket passar oss perfekt. Så vi får se vad det kan bli av det!
Direkt efter den kursen åker jag och Linnéa vidare till Matfors BHK för allmänlydnadsinstruktörsutbildningen - pjuh! Det gäller att ligga i om man vill vara på topp. Eller hur var det? Med tanke på min struliga frisyr och gråa ögonlock så kanske jag inte är på topp *host*
Nästa helg är det utställning, husvisning och trettioårsfirande på schemat. Vi ska också upp till Viksjö för lite gettogether - jag måste ju få hålla om mitt senaste syskonbarn litegrann! Hon har nästan blivit vuxen var det någon som sa...
Och så kurs naturligtvis.

Huset förresten, hur går det med det? Visning är nästa lördag då och det är skitjobbigt att gå och vänta på det. Jag fick dessutom ett oroväckande mejl från mäklaren som skrev att det var sååå många spekulanter att hon blir tvungen att dela upp oss i flera grupper. Hur illa låter inte det? Hoppas huset är skitlitet och luktar mögel så ingen vill ha det. Mohaha.
Jag ska iallafall slåss för det med näbbar och klor. Att inte folk fattar att det är VI som ska bo där?!

Till våren drar vallningen igång ordentligt här i norrland iallafall! Susanne med kelpie från Cukids och hennes sambo flyttar till gård i Stöde och skaffar får. Han är dessutom vallningsinstruktör så det kommer bli så roligt att få utöva det mer än en eller två gånger per år!

Nej, nu ska jag borra ner mig i duntäcket bredvid skräpet och invänta husse som är på någon trevlig tillställning som vanligt. OK, att han är social kanske inte går att klaga på. Tänk vad han skulle kunna klaga på om hundnörderiet...

I'll be back! /Angie

4 kommentarer:

Anonym sa...

"piano" är en musikterm som betyder att låten ska spelas i sakta tempo. Det har alltså inget med instrumentet piano att göra! I notsystemet skriver man ett litet p för piano men det finns fler olika sorters tempo så det är inte helt okomplicerat...
Vad kul ni verkar ha det tillsammans! Önskar jag kunde vara med oftare.
Kursen med Frida verkar kanonbra! Ni får lära mej och lovikka sen!

Maijsan sa...

men du... nej nej nej! jag har varken orken eller ekonomin för en till bebis nu... :P men när jag ör gravidooo så berättar jag det såklart :) PoK

Karoline sa...

Å vad skoj med Kurs, vi kursar så gott det går inomhus i vardagsrummet. Längtar till träningsplanen blir snöfri.
Å jag såg huset på nätet, det var väldans fint, håller tummar att det blir erat.
Kram och trevlig vecka.

Anonym sa...

Ja, vi hoppas å att i fo Huse, men räkna inte mä dä, ä mitt tips.
Ja fråge mäg å om dä gå å lärä en hun hur mytje sum helst? Vi hadd ju nå bån e tag sum vi försökt å lär å, b.l.a. om ordning å reda. Men dä tog då en håka så lang ti innan den poletten ramle ner. Men Kelpi kanske ä mer lättlärd.
Ja, håll å på kämpa å lärä mäg, nya repliker nu på Janne Vängman spele.
Dä ä tur dä ä kallt så de int gärna att man sett inne, -27,1gr. nu på måran.
Vi va å te yngste bånbåne i lördags å blev bjudd på älgkötte.
Gott vare å vi bytteså å syte.
Vi se å fram mot näste hålg men ta ä lugnt så i urkä å ha er hitåt.
Mora helsä, sköt om!
Dubbel Morfarn!