Sidor

lördag 19 december 2009

Danföredanföredanföredanföredopparedan...



Grannarna har fest, ömsom hög ömsom överkomlig nivå. TV:n går på med ögongodis som Orlando Bloom - mest som sällskap. Vardagsrumsbordet är överfyllt av färgburkar och penslar, tavlan tar opp hela mitt knä och lite till. Lampan i taket är tänd - usch, det är något av det värsta jag vet, men vad gör man när man börjar bli gammal och behöver ljus för att se. Hussen i huset är hos bästa vännen och spelar dataspel och dricker öl. Hunden ligger på rygg i bädden med en grisknorr halvt hängade ur mungipan, benen cyklar lite nu och då - ett tecken på att hon är uttråkad. I hallen står två kort, julens första julkort och så ett från Stockholmsfamiljen som varit på resa i varmare länder. Jag fick en varm känsla i bröstet då jag såg dem ligga på hallmattan där under Tias hysteriskt trampande tassar. Jag har så fina vänner <3
Nästa år - då ska jag också skicka julkort! Jag ska också vara ute i god tid med julklapparna som ska vara så genomtänkta och träffande. Och så ska jag göra god, hemmagjord julmat. Vahettere...

När ryggen knakar av obekväm ställning lockas hunden upp och får träna lite nya saker. Det är ju en klar fördel med kelpie - de är alltid redo! Om det nu är en fördel vill säga...

Imorgon åker vi på julbord med klanen. Därför ska jag hoppa frukost och lunch och sen kommer jag säkert inte orka äta på en vecka igen. Men oooh, det ska bli så trevligt att få klä upp sig en smula och tillbringa kvällen med mina syskonbarn i famnen.

Livet är ju rätt gott ändå, inte sant? Vintervitt ute och värme inne gör ju under i människors sinnen just nu. Skitsamma att de dyraste julklapparna är värda femtio spänn och hundarna hårar järnet i år! Jag har i alla fall mina två käraste alldeles inpå och sedan den gigantiska övriga flocken som utökas mer och mer för varje år som går.

Imorgon ställs ingen väckare utan jag tänker vakna när Tia börjar tassa eller Niklas slänger över en Popeye-arm på mig. (Eller så kommer jag vakna av att det är svinkallt i sovrummet, precis som i natt, brr!)
LYX!

Inga kommentarer: