Sidor

onsdag 2 december 2009

Back in the north...




Ok, det är väl två veckor sedan vi kom tillbaka men varken lusten att föreviga skräp på bild eller skriva ner allt surr som trängs i skallen har funnits. Helgen hos svärmor var precis så lugn och skön som vi hoppats på med middag i Uppsala, mys framför dumburken och det bästa av allt; långpromenad i Lillkyrkas mysigaste skog! Jag önskar jag kunde återge ekarnas mäktiga uppenbarelse på kort men det gick helt enkelt inte hur mycket jag än försökte. De är otroligt vackra och jag saknar sådan natur här uppe! Ska man ta sig fram i okänd skog här är det bra att ha en machete med sig så man inte snavar i slyn.
Lördagslunchen bestod av nygräddade amerikanska pannkakor med lönnsirap och vaniljglass i Niklas brorsdotter Frejas sällskap, och hennes rara mamma såklart. Det är otroligt tråkigt att man inte hinner följa hennes utveckling lika nära som med de andra ungarnas i vår närhet eftersom vi bor så långt ifrån varandra. Från att ha varit ett försiktigt och blygt bylte är hon nu en jollrande liten upptäckerska och drog med sin äckligt stolta farbror några rundor runt i huset.

Årets längsta månad har äntligen tagit slut. Det verkar inte som om jag är den enda som tycker det heller, folk runtomkring är helt utled på regn och blåst och tjocka dagar, för alla verkar ha pressat schema och att saker bara ramlar över dem stup i kvarten. Kanske är det att solen lyser med sin frånvaro och småsaker stjäl all den lilla energi man har kvar.
Nu är iallafall julmånaden här och trots ishalka är det rätt mysigt med adventsljusstakar, illröda julgardiner och trädgårdar som ser ut som blinkande tivolin. Bara tre veckor kvar till jul och ett nytt ljus tänds varje söndag, något jag också kunnat gjort då jag köpte mig fyra bruna stearinljus men bara fick med mig tre hem från affären. Himla snyggt.
Julklapparna är färdiga på papperet, ska bara inhandlas och förpackas! Bästa julklappen är nog ändå den nyaste familjemedlemmen som vi otåligt väntar på och hoppas ska behaga anlända snart, helst redan igår.
Under den här väntan så följer vi med vardagslunken; jobbar, gör sånt som vi tycker om och längtar tills de lediga dagarna.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jaa, no vare längesedan du srev na rader men dä ä ju sum ordspråkä säg "att den sum vänta på na gutt vänta aldrin för länge." Å no ärä sant om november månan å, herre je va den ha vure trug å grå, ja tro rakt att kalufsen min ha den å vurte gråare unner n'han tin. Dä ädock sant sum du säg att nu ha vi dä vi gläds åt. Ljusa däri fönstra å barnskrike däri vagga, åi går afta tyckte ja ja såg en littn grå en gubbe mä luva därmä hönshuse, men han forå så fort att ja ä int säker på hucken e va!
Tänk att vi glömdå å byte lampa ändå då i va här. Nu fonä bli åt jul i ställe.
Ha ä å sköt om å kör utå H E L S I K E värnomt! Dä ä n'han tin de helst vell hänne dä sum int fo hännä.
DUBBEL Morfarn!