Sidor

lördag 4 juli 2009

Vilken fredag!

Mannen i mitt liv och min vackra lillasyster!


Det verkar som om småbarnslivet är en dans på rosor ... ;)
Själv var man Grillmäster kvällen till ära.





Mina söta föräldrar och morfar Spelemannen som slåss med myggen!


Hela gänget! Jätteduktiga var dem allihopa!
Men mest stolt är man såklart över pappa
som var en ypperlig Patron och söta mamma
som alla fällde smickrande kommentarer om!


Direkt efter jobbet packade jag & Niklas in oss i bilen och åkte upp till Viksjö där mamma & pappa bjöd på först en grillmiddag som hette duga och sen teater utan dess like! Pappa var stilig och respektingivande som Patron och mamma var vän och ljuv som en ros. Klädd i folkdräkt (bygdedräkt?) blev hon friad till ännu en gång, trettio år senare av samma spjuver till karl. Inte sämre blev det när det visade sig att moster med familj oxå var på plats! Morfar och hans spelmansgille körde pausmusik och kunde endast jaga bort mygg med grimaser. Vi träffades vi systrar i Lilla Vita huset på Neavita och grillade tillsammans med våra familjer, en middag som mamma naturligtvis fixat åt oss trots att varken hon eller pappa var med själv då de behövde åka tidigare för att förbereda. Vilka föräldrar jag har! Kan inte uttrycka min kärlek eller tacksamhet i ord.
Efteråt samlades vi hos mormor & morfar för ost och kex och vin. Tyvärr började ju mitt arbetspass 08:00 på lördagmorgon så vi kunde inte stanna till sena natta som vi önskat... Det var verkligen skitjobbigt att behöva åka därifrån då när alla var samlad och till synes på strålande humör.
Men jag måste också berätta om min storasysters upptäckt påväg hem från Sundsvall till Viksjö den dagen. I närheten vid Stavreviken längst med landsvägen fick hon väja för en stor sten på ena filen. Bara det att "stenen" rörde på sig och visade sig vara en SKÖLDPADDA!
"Inte klokt vad saker ramlar över en" som hon uttryckte det och ringde djurhemmet. Och jag kan inte säga annat att det var verkligen tur. Hur många tror ni hade stannat och räddat krabaten från att bli mos? Och sedan gjort sig besväret att ordna så sköldpaddan fick komma till ett jourhem fem mil bort sent en fredagnatt? Niklas som var lite på lyset boundade med Skalman ganska snabbt, jag var skraj att han skulle dö närsomhelst och Tia tyckte han var rätt äcklig. Sköldpaddan alltså, inte Niklas. Iallafall lämnade vi av honom hos ett par i Sundsvall som verkade ha väldig koll på det här med kräldjur. Sköldpaddan alltså, inte Niklas den här gången heller.

Idag har jag jobbat från åtta till halv sju och sedan simmat järnet med Tia och Zäta som är här och ska sova över då matte jobbar natt. Zäta är faktiskt den enda hund jag sett Tia reagera negativt på, iallafall i den grad att det är något att bry sig om. Två gånger har jag fått sära på dem då det hettat till och väl hemma så går Tia omkring som en svartsjuk liten räbba och glor under lugg på den stackars flamsiga halvkalven. Sista gången det blev slagsmål måste jag nog erkänna att jag "framkallade" det då jag kände på mig att två pinnfixerade hundar är en ostabil affär. Men just då kan man ju utnyttja situationen och jobba med Zäta och tänka sig, boxersvansen var på hemvägen inte en spikrak mast uppåt utan gungade ganska behagligt i rygglinjehöjd iallafall.

Med två trötta, blöta och illaluktande hundar i soffan och Skånepepparkakor i magen ska jag släpa mig till sängen. Arbetspasset börjar 08:00 imorgon igen. Zzz...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Når ja läs dehanne du ha sreve både bli å ä ja gla över i båner. De känns värnomt att i bo nära å känne för komma hem utemella. Både Mora å jäg tytje no att dä ä skönt mä att vi kan umgås allehop utan krångel. Vi ha nu spela även en andra gång å val före dä varnat om att dä ä svåreste ganga då man jussom ha slappne tå na litte. Ja kom tå mä 2.ggr sum ja aldri ha gjort förut ens på alle träninga. De va bara alldeles tomt, ja ä ju å sen rädd att ja int sku höre va suflörn säg förla, så ja toktitte dit på mun på a å förstog va ho sa. Men sen vare like tom igen! Å ja tänk men va i helvete ä dehanne! Men sen geck dä sum va kvär. Men vi hadde anne fela å, folk sum geck in fel, å glömde å gå in tell å mä geck ut förtidigt. Hå, håja, ja, ja. Nu ha vi bära slut å avskeds föreställningen kvär sum tur ä. 140 besökande i lördags, 200. i går. Dä ä int så toket Roligest va ändå i lördags då i va där. Nu sku vi hålle tumma för e felfri omgång i dag. Ha dä! Änn så länge Morfar Patron!

Ingela, Zeb, Indy sa...

Det är alltid mysigt med släktsammankomster tycker jag!

Hanna & Lovikka sa...

Vilka fina och roliga bilder!

Anonym sa...

Nu ärä slutspela! Siste gånga i söndags å än en gång tur mä värä. Sola sken å de fläkta lite stillsamt. Å dä märtes på publiken dum skratte falle lätt å applodärä friskt. (300.p.) De va också för oss bäste gånga ja tro de va bära en sum kom tå säg, å han sa Ja, tro ja hall på bli senil. Å de tro ja om han! Men de va int jäg. Mora ha å hadde falle rolit mä dansuppträdandet men kan inte tänke säg å spela. Skönt ändå att dä ä slut. Va på Janne Vängman torpet i går och slog gräsä. Ha ä så gutt! Käret Morfarn!