Sidor

måndag 22 juni 2009

Nu blev jag lite less ..


Jag ska laga maten till syrrans akademiska ridlägerkurs i år igen och fick imorse ett mejl om deras instruktörs diet... Hon äter inte socker eller vetemjöl, inte heller potatis, ris, mjölkprodukter, kaffe, pasta eller charkprodukter. Vad blir kvar då? Jag känner att all energi bara rann ur mig och jag har god lust att säga ifrån mig allt nu. Budgeten jag har är snäv och hittills har jag väl tjänat tvåhundra kronor på det allt som allt. I år är det inte ens ett dugg kul längre ... Åh, just ja! Så lite tillsatser som möjligt oxå. Naturligtvis vill man väl ha så lite sånt skit som möjligt, men det är ett stoooort steg mellan Euroshoppers blandfärs och den ekologiska. Stoooooort steg och då kan budgeten stoppa upp något i...
Efter att ha gråtit en skvätt eftersom det här kommer ta ÄNNU mera tid än jag tänkt, så intalar jag mig att se det som en utmaning och något att lära sig av. Tror jag.

Något roligare att få berätta är iallafall att jag, Linnéa & Kicki med alla våra hundar var igår och jagade Highland cattle-boskap i Norrhassel. Fyra ungdjur hade varit på fri fot i några dagar och hade nu förvildats till rådjur. I fyra timmar jagade, vallade och föste vi dem kilometer efter kilometer genom snårskog, höggräsängar och leriga diken. Två gånger lyckades vi få dem dit vi ville men kor är ju kor och kor i panik är som ett gäng hysteriska fjortisar. Sista gången vände de plötsligt håll och försvann upp i granskogen och då gav vi upp, myggbitna och utmattade som vi var. Vad bonden gör nu återstår och se men han kan iallafall skaffa rejälare tråd till nästa. Jag & Linnéa är så jävla impade över våra hundar, totala rookies som de är! Tänk att i fyra timmar jobba utan att klaga och därefter kunna prestera ytterligare lite mer när vi bad om det. Det är nog första gången jag fattat vad Tia faktiskt är kapabel till. <3

Nu ska jag proppa i mig lite medicin och hälla silverdroppar i ögonen innan jag klöser ut dem eller anväder tandborsten i näsan. KLIA!

3 kommentarer:

Krutrut-Lisa sa...

Linssoppa? Kryddig varm & god?

Kram Lisa

Anonym sa...

Men stinta va ä deranne för slags männisch? Hat de vure bätter ho ha gett däg e papper på va ho kan äta, de ha vurte faan så mytje kortare text i alla fall. Ha ja vure du ha ja köft a e burk surströmming å ho ha fott öppne sjålv. Dä ä på na vis don för person, tytje jäg då. Annars kan ja bara säge att vi sakne er i midsommar. Dock hade vi kul på de ynka 19 personer vi va. Å vi hull på ti kl.4 på måran. Men de val ett sjuhelsikes strul mä redovisningen av fråge rundan då ja haddä lagt bort glasöga. Rolet vart ä då i alla fall. Å dan ättepå hitte vi glasöga unner e trava mä servetter sum ja hadd flytt på en tre fyre ganger kvälln före då vi lette. Män va hjålp dä då ja int löfte på rum. Hör gärna tå däg om dä ä na vi kan hjålp dä vä! Morfar Patron!

Ingela, Zeb, Indy sa...

Duktiga vallhundar!

Tomatsoppa? Sparrissoppa? Tja någon slags grönsakssoppa helt enkelt =)