Sidor

onsdag 3 september 2008

Gammal som gatan ...


Äntligen har släktboken kommit! Jag har längtat efter en alldeles egen sedan jag var elva-tolv år. Den kom i form av en cd-skiva och det tog många musklick innan jag hittade oss allihopa jag känner till. Det finns människor nämnda i boken som började sitt liv på 1600-talet!
Min morfarsfar var Häradsdomare. Jag har absolut ingen aning vad man gör då, men jag är ändå fruktansvärt stolt över det. Jag skulle kunna sitta och bläddra och nysta och fantisera i timmar om mina förfäder! Jag har alltid haft gott om fantasi så när jag hittar en person med mystiskt försvinnande eller något underligt uråldrigt arbete kan jag inte låta bli att romantisera deras liv litegrann i min tanke. Ibland känner jag för att klottra ner en historia om deras liv, liksom gissa mig till hur den människan var och vad hon fann lockande i livet. Och dessa emigranter! Ojoj, tänk er deras resor. Jag undrar vilken av dessa människor jag påminner om? Fanns det någon knäppgök som levde mer i fantasins värld istället för i den riktiga? Gillade han eller hon djur lika mycket som jag gör? Kunde någon av dem sitta på en stubbe i skogen och undra över vilka som gått där innan dem?
Ja som sagt, jag skulle kunna sitta här ända in i sena natta. Men hunden ska pinkas och gubben ska bäddas ner. o5:45 ringer klockan för promenad med finaste Fina i ottan.
Godnatt. /A

4 kommentarer:

Anonym sa...

05.45 vänder jag mig om i sängen för att sova en halvtimme till =)

Vad kul med en släktbok!! Oj vad avundsjuk jag blir! Jag måste tvinga någon av mina släktingar att släktforska så jag får veta vilka kungligheter jag härstammar ifrån =) Nej skämt åsido, det skulle verkligen vara spännande att få veta mer om sin släkt och historia.

Anonym sa...

vem har haft det gedigna arbetet att sätta ihop en komplett släkt bok? det måste vara grymt mycket arbete! /m

Anonym sa...

Intressant är också att (faktiskt)läsa på gamla gravstenar, då t ex din morfars fars.Viktigt med titlar som det var(är?) stod även "Häradsdomare" på den!På andra "Köpmannen" ,"Hemmansägaren" osv. Rätt kul på nå´vis.. Kram moster

Titti sa...

Tycker du ska satsa på att bli författare på riktigt! Tack för idag förresten. Kram